.«Ρε σύντροφοι, αφού δεν βγαίνει»...

Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού για το προσεχές έτος προβλέπεται η περικοπή κατά 300 εκατομμύρια ευρώ των κονδυλίων που διατίθενται στους «τομείς της Υγείας, της Κοινωνικής Προστασίας και της Παιδείας». Η διάλυση στους τρεις αυτούς τομείς, των πλέον κρίσιμων μετά την άμυνα και την ασφάλεια, θα βάλει μια ακόμη τραγική πινελιά στο τοπίο της χώρας που μοιάζει πια με «Μαύρο» πίνακα του μεγάλου Γκόγια.

Η Ελλάδα έχει εξαντλήσει όλα τα περιθώρια δημοσιονομικής προσαρμογής. Και όλοι οι νεομνημονιακοί στο εξωτερικό και στην Αθήνα, ισχυρίζονται ότι ο ελληνικός προϋπολογισμός μπορεί να δημιουργήσει πλεόνασμα 4 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Σας καλώ, κατά πρώτον, να συγκρίνετε το σκοπούμενο αυτό ποσόν με το άλλο, την αύξηση που περιμένει η κυβέρνηση στο μέγεθος του Εγχωρίου Προϊόντος (ΑΕΠ) που ισούται με σχεδόν 6 δισεκατομμύρια ευρώ. Ειρήσθω εν παρόδω, σωστά παρατηρήσατε ότι το κράτος ετοιμάζεται να αρπάξει ως πρόσθετους φόρους τα δύο τρίτα του αναμενόμενου νέου πλούτου για το 2017.

Το θέμα είναι ότι η νεομνημονιακή λιτότητα του ΣΥΡΙΖΑ δεν οδηγεί πουθενά. Οπως το έλεγε, παλαιότερα βεβαίως βεβαίως, ο ίδιος ο κ. Τσίπρας «το πρόγραμμα δεν βγαίνει» ό,τι κι αν κάνει ο Τσακαλώτος. Αυτό εννοεί ο υπουργός Οικονομικών όταν το κομματικό του μυαλό αναρωτιέται «αν πρέπει η Ελλάδα να συνεχίσει να αναζητεί τη λύση των προβλημάτων της εντός της Ευρωζώνης»!

Στους μεγάλους οργανισμούς έχουν καταλάβει ότι η Ελλάδα είναι και θα παραμείνει «χαμένη υπόθεση» μέχρις ότου συντονιστούν τα άστρα για τη μεγάλη, την πολύ μεγάλη, αναδιοργάνωση των βασικών συνιστωσών του κράτους μας.

Επιτρέψτε μου να πάρω το παράδειγμα της Παιδείας. Εχω ήδη επιχειρηματολογήσει ότι πέραν των κτιριακών, ο Δήμος, δηλαδή το σύνολο των άμεσα ενδιαφερομένων, πρέπει να αναλάβει ένα πολύ μεγαλύτερο μέρος των δαπανών του Δημοτικού Σχολείου, μαζί βεβαίως με το δικαίωμα ελέγχου επί της οργάνωσης των σχολείων της Πρωτοβάθμιας. Είμαι σίγουρος ότι οι πολίτες, δημότες και φορολογούμενοι, θα δεχθούν να βάλουν το χέρι στην τσέπη αν έχουν τη δυνατότητα να ελέγχουν πού πάνε τα χρήματά τους.

Το ίδιο μπορεί και πρέπει να γίνει στην Τριτοβάθμια. Τετρακόσιοι χιλιάδες φοιτητές προς ένα τρακοσάρι ευρώ, ποσό στο οποίο μπορεί να οριστεί το δικαίωμα εγγραφής για όλους, με το κράτος να πληρώνει για όσους δεν δύνανται ή κερδίζουν μία από τις υποτροφίες που πρέπει να πολλαπλασιαστούν, μας κάνει 120 εκατομμύρια!

Η προσπάθεια των κομματικών να θερίσουν τα έσοδα των πανεπιστημίων από τη διοργάνωση μεταπτυχιακών, θα ακολουθηθεί, είμαι σίγουρος, από τη δήμευση των κεφαλαίων που φέρνουν οι καθηγητές με τις συνεργασίες τους με τον ιδιωτικό τομέα ή τους διεθνείς οργανισμούς. Οι άνθρωποι, βλέπετε, κοιτούν στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση από αυτήν προς την οποία βρίσκονται οι λύσεις

.

.Ενός κακού διαγωνισμού...

Οταν στον δημόσιο διάλογο τελειώνουν τα επιχειρήματα, αρχίζει η προπαγάνδα. Αμα τελειώσει κι αυτή, ξεκινά η γελοιότητα. Eτσι και στο Μέγαρο Μαξίμου διαπίστωσαν ότι «η ακαριαία αντίδραση της Νέας Δημοκρατίας στην παραίτηση δύο δικαστικών από την Eνωση Δικαστικών Λειτουργών του ΣτΕ αλλά και τα όσα ανέφερε εχθές στην ομιλία του ο κ. Μητσοτάκης καθιστούν σαφές, ακόμα και στον πλέον ανυποψίαστο πολίτη, το ποιος προσπαθεί, με κάθε μέσον και τρόπο, να επηρεάσει τις αποφάσεις της Δικαιοσύνης». 

Να σημειώσουμε ότι ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης προειδοποίησε ότι «δεν θα επιτρέψω στους λίγους να μετατρέψουν την ανεξάρτητη Δικαιοσύνη σε κυβερνητικό βιλαέτι» (4.10.2016) και να θυμίσουμε ότι στο Μέγαρο Μαξίμου εδρεύει ο πρωθυπουργός κ. Αλέξης Τσίπρας, ο οποίος, αν και διορίζει την ηγεσία του ΣτΕ, δήλωσε «δεν δίνω ούτε μια πιθανότητα στο ΣτΕ να ακυρωθεί ο διαγωνισμός για τις άδειες» (11.9.2016).

Αλλά πώς μπορεί η ταχεία αντίδραση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, για μια παραίτηση-βόμβα δύο κορυφαίων δικαστών, να θεωρηθεί επηρεασμός της Δικαιοσύνης; Δηλαδή, πόση ώρα πρέπει να περάσει για να μιλήσει κάποιος για ένα τόσο σημαντικό θέμα και να μην κατηγορηθεί από τους επικοινωνιακούς υπερεγκεφάλους της κυβέρνησης, ότι παρεμβαίνει στο έργο της Δικαιοσύνης; Τι θα έπρεπε να κάνει η Ν.Δ.; Να βγάλει ανακοίνωση μετά από καμιά βδομάδα ή να την αναβάλει επ’ αόριστον «λόγω του κλίματος» που επικρατεί στην κυβέρνηση;

Ενός κακού διαγωνισμού για τις άδειες μύρια έπονται. Η κυβέρνηση διολισθαίνει διαρκώς προς τη φαυλότητα και την γελοιότητα. Ετσι, από τον αυθαίρετο ορισμό των τεσσάρων αδειών περάσαμε στο έπος του υπερθεματιστή με τα βοσκοτόπια και τα παχυλά δάνεια της Τράπεζας Αττικής. Μετά είχαμε την έκπτωση του υπερθεματιστή, που ήταν «οριστικός», επειδή οι υπηρεσίες του κ. Νίκου Παππά όχι μόνο δεν ήλεγξαν το «πόθεν», αλλά ούτε καν το «έσχες» του. 

Τώρα τα σαΐνια της κυβέρνησης αποφάσισαν να επιβεβαιώσουν την πολιτική τακτική του Ρίτσαρντ Νίξον, που ήταν: «Αν δύο λάθη δεν κάνουν κάτι σωστό, δοκίμασε τα τρία».
Ετσι, η κυβέρνηση, αντί να επικεντρωθεί στη λύση των δύσκολων και μεγάλων προβλημάτων του τόπου, αναλίσκεται για να υπερασπιστεί έναν διαγωνισμό που είχε λάθος αριθμό αδειών, έγινε με λάθος τρόπο και στον δρόμο πήρε σβάρνα και το κύρος της Δικαιοσύνης.

 Εν τω μεταξύ, η γειτονιά μας βράζει· διάφοροι που κατάλαβαν τι σκορποχώρι είναι το κατά Βαρουφάκη «αριστερό τσούρμο» βάζουν θέματα που ήταν από καιρό θαμμένα· η οικονομία βουλιάζει μέσα στους φόρους· χιλιάδες επιχειρήσεις κλείνουν· η πραγματική ανεργία φουντώνει (τα βραχυχρόνια προγράμματα απασχόλησης «διορθώνουν» περιστασιακά τις στατιστικές) και η χώρα βαδίζει σε απροσδιόριστη ως προς την έκταση καταστροφή. Παρ’ όλα αυτά η κυβέρνηση επιμένει στο λάθος, ίσως επειδή δεν έχει κάτι σωστό να υπερασπιστεί.

Εχουμε επισημάνει πολλάκις ότι πιο επικίνδυνη, και από την οικονομική καταστροφή που επέφερε η κυβέρνηση της Πρώτης Φοράς, είναι η διάβρωση των δημοκρατικών θεσμών. Και το πρόβλημα είναι ότι τα τραύματα στη Δημοκρατία μένουν και πολλάκις εμφανίζονται με καθυστέρηση. Και μπορεί οι νυν να είναι ανίκανοι για τα πάντα, αλλά σε μια χώρα με τέτοια κρίση μπορεί να έρθουν κάποιοι άλλοι ικανοί για όλα.

.Εκκλησιαστικά επίκαιρα

Εφάνη προς στιγμήν ότι εισήλθε η Εκκλησία της Ελλάδος σε φάση αφυπνίσεως, ύστερα από πολυετή αυτοσυγκράτηση. Αυτό προέκυψε από την ανάγνωση της εισηγήσεως του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κυρίου Ιερωνύμου προς τα μέλη της Ιεράς Συνόδου, προ διημέρου. Εάν όντως πρόκειται περί αυτού, η διαδικασία θα είναι επίπονη, ουσιαστική, εξόχως ενδιαφέρουσα και ασφαλώς θα οδηγήσει σε εκκλησιαστική αναγέννηση.

Εάν όμως στην παρούσα σύγκρουση διακυβεύεται απλώς η απομάκρυνση ή η παραμονή του κ. Νίκου Φίλη στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, τότε θα πρόκειται για μια κλασική μάχη επιβεβαιώσεως ισχύος. Η χθεσινή συνάντηση του Αρχιεπισκόπου και ιεραρχών με τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, τον πρόεδρο των ΑΝΕΛ Πάνο Καμμένο και τον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη απέληξε σε ανακωχή.

Αλλά η ομιλία του Αρχιεπισκόπου είχε ασφαλώς ενδιαφέρον. Θρυαλλίδα της παρούσης κρίσεως αποτέλεσε η διδασκαλία των Θρησκευτικών, που δεν θα εισάγονταν ούτως ή άλλως υπό μορφήν εγχειριδίων προς χρήση των μαθητών στη διάρκεια του έτους, και εξαντλήθηκε σε τρεις σελίδες –από τις συνολικώς ογδόντα τρεις– της εισηγήσεως του κυρίου Ιερωνύμου.

Βεβαίως, ο Αρχιεπίσκοπος είχε διευρύνει το όλο θέμα κατά την πρώτη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου και παραπέμποντας στον λόγο του Ιερού Χρυσοστόμου εξήρε το μέγεθος της Εκκλησίας, η οποία «πολεμούμενη νικά· επιβουλευόμενη περιγίνεται· υβριζόμενη λαμπροτέρα καθίσταται...». Ενδιαφέρουσα υπήρξε η εκτενέστατη κριτική του προς τον «προτεστάντη» Γκιοργκ Μάουερ, που εισάγοντας το Αυτοκέφαλο το 1833 απέκοψε την Εκκλησία της Ελλάδος από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, για να εξυπηρετήσει την πολιτική των Δυτικών Δυνάμεων έναντι της Ρωσίας. Τέλος, ιδιαίτερα δραματικός ο χαρακτηρισμός του ως «βαβυλωνίου αιχμαλωσίας» της Εκκλησίας από την Πολιτεία στο διάστημα 1833-1910, όταν ο Ελευθέριος Βενιζέλος υποσχόταν ανόρθωση της Εκκλησίας για να «εξυπηρετεί την υψηλή αυτής αποστολή», αλλά βεβαίως μετέβαλε πολιτική μετά το ανάθεμα εναντίον του.

Διεταράχθη η αρχή της συναλληλίας Εκκλησίας και Πολιτείας που εθεμελίωσε ο Ανδρούσης Ιωσήφ, τη συμβολή του οποίου εξαίρει ο Αρχιεπίσκοπος. Αλλά στη βάση αυτής της διαπάλης διαμορφώθηκαν οι σχέσεις Εκκλησίας - Κράτους. Εάν όλα αυτά αποβλέπουν σε μια ανόρθωση της Εκκλησίας, έστω και εάν επέλθη ο χωρισμός της από την Πολιτεία, τότε το ποίμνιο θα της παράσχει ομόθυμη υποστήριξη. Εάν ο στόχος ήταν η αντικατάσταση του κ. Φίλη, που κάκιστα επετέθη με δηλώσεις του στην Εκκλησία της Ελλάδος, και τελικώς διατηρεί το υπουργικό αξίωμά του, τότε πολύς ο κόπος.

Διερευνητέον παραμένει, όμως, εάν η Εκκλησία ήταν προετοιμασμένη για μια σύγκρουση ουσίας με την Πολιτεία. Ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος έδωσε μάχη άνιση εναντίον του τότε νεωτεριστή πρωθυπουργού Κ. Σημίτη, αλλά σύστημα αποτελεσματικό δεν συνεκρότησε διότι υπονομεύθηκε από ιεράρχες όχι απλώς της Εκκλησίας της Ελλάδος. Ας μην αυταπατώμεθα, υπάρχουν πάντοτε συνέπειες, που επιβάλλουν τακτικισμό κινήσεων.

.Ο ανασχηματισμός φέρνει πονοκέφαλο…

Αν νομίζετε ότι ο πονοκέφαλος του Αλ. Τσίπρα) είναι το συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ κάνετε λάθος. Στο συνέδριο έχει εξασφαλισμένη την απόλυτη πλειοψηφία. Ο πραγματικός πονοκέφαλος του Πρωθυπουργού δεν είναι άλλος από τον ανασχηματισμό. Ιδίως τώρα που οι πιέσεις από κομματικά όργανα και κυρίως από τα νεότερα μέλη της (πανίσχυρης κομματικά) Πολιτικής Γραμματείας αυξάνονται μετά και τη δημοσκόπηση της κυριακάτικης «Αυγής» αλλά και τον «ψεκασμό» των συνταξιούχων από τα ΜΑΤ.

 Μέλη της Πολιτικής Γραμματείας διεμήνυσαν στο Μέγαρο Μαξίμου ότι η κυβέρνηση με την πολιτική της βρίσκεται σε αδιέξοδο, ότι λειτουργεί χωρίς ιδεολογική και πολιτική ταυτότητα και ότι μια πλειάδα υπουργών, αναπληρωτών υπουργών και υφυπουργών πρέπει να απομακρυνθούν αφού δεν έχουν ακόμη προσφέρει έργο. Οπως μαθαίνω, τα κομματικά αυτά στελέχη ζητούν από τον Πρωθυπουργό και πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ να ξεκαθαρίσει πρώτα την ταυτότητα της κυβέρνησης. Τι είδους κυβέρνηση, δηλαδή, είναι; Αριστερή; Κεντροαριστερή; Σοσιαλδημοκρατική; Ή μια συστημική κυβέρνηση σαν τις προηγούμενες που πέρασαν τα έξι τελευταία χρόνια και τις «κατάπιε» το Μνημόνιο...

 Την ίδια ώρα υπουργός σε σημαντικό υπουργείο, συνεργαζόμενος με τον ΣΥΡΙΖΑ, διεμήνυσε στον κ. Τσίπρα ότι δεν σκοπεύει να παραδώσει το υπουργείο του. Προφασίστηκε ότι έχει έργο ακόμη να προσφέρει και άφησε να εννοηθεί ότι αν καρατομηθεί δεν θα καθίσει με σταυρωμένα χέρια, θα προσπαθήσει να επιφέρει ισχυρό πλήγμα στην κυβέρνηση. Και θα παρασύρει μάλιστα σε παραίτηση ακόμη έναν υπουργό της ίδιας ιδεολογικής αντίληψης με αυτόν. Επιπλέον πρωτοκλασάτο στέλεχος που σήμερα βρίσκεται εκτός κυβέρνησης ζήτησε από τον Πρωθυπουργό συνάντηση (πριν από το Συνέδριο) ώστε να συζητήσει μαζί του το ενδεχόμενο να εισέλθει στην κυβέρνηση και μάλιστα στη θέση του υπουργού Εξωτερικών.

Ξέρετε ποιος είναι πλέον δημοφιλής στον κομματικό μηχανισμό του ΣΥΡΙΖΑ, τον οποίο τα κομματικά στελέχη θέλουν αμετακίνητο στη θέση του; Ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, κυρίως για τη στάση που κράτησε απέναντι στην Εκκλησία. Οι σκληροπυρηνικοί του ΣΥΡΙΖΑ θεωρούν τη στάση του (που αποδοκιμάστηκε ωστόσο από το σύνολο του πολιτικού κόσμου) καθαρή αριστερή θέση. Επιπλέον ο αναπληρωτής υπουργός Δημόσιας Τάξης Ν. Τόσκαςδηλώνει πως δεν σκοπεύει να παραιτηθεί ούτε, όπως μου είπε, υπέβαλε ποτέ την παραίτησή του στον Πρωθυπουργό. Ανέλαβε, όπως είπε, την πολιτική ευθύνη για τον «ψεκασμό» των συνταξιούχων από διμοιρίτη των ΜΑΤ, τον οποίο και δικαιολόγησε ότι το έκανε από... πανικό αφού, όπως απολογήθηκε, υπήρχε άμεσος κίνδυνος από ομάδα συνταξιούχων να αναποδογυρίσουν την κλούβα των ΜΑΤ «και θα έπαιρνε πολλούς από κάτω».

Γεγονός πάντως είναι ότι η κυβέρνηση λόγω κυρίως της λαϊκής οργής από τη φοροεισπρακτική πολιτική της και την ανικανότητα διαχείρισης της εξουσίας βρίσκεται στη γωνία. Τα κομματικά στελέχη που απευθύνθηκαν στο Μέγαρο Μαξίμου θεωρούν υπευθύνους πολλούς υπουργούς για την αναποτελεσματικότητά τους και ζητούν την αντικατάστασή τους. Ετσι μαθαίνω ότι η «μπάλα» παίρνει σημαντικά στελέχη που ως τώρα εθεωρείτο ότι βρίσκονταν στο απυρόβλητο. 

Δεν έχει πλέον και τόση σημασία τι είδους σχέσεις (και αγώνες) είχαν παλαιότερα με τον Πρωθυπουργό. Εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα κρίνεται η συνέχιση της κυβέρνησης. Γκρίνιες, για παράδειγμα, υπάρχουν και για τον Ν. Παππά, όχι τόσο για τον νομικά ευάλωτο διαγωνισμό που έστησε με τις τηλεοπτικές άδειες όσο για το γεγονός ότι εδώ και έναν χρόνο είναι υπεύθυνος για τις επενδύσεις, έκανε τόσες επισκέψεις σε διάφορες χώρες, αλλά ούτε μία επένδυση δεν έφερε. Του χρεώνουν αναποτελεσματικότητα.

Τρίζει η καρέκλα (για τον ίδιο λόγο) των Γ. Σταθάκη,  Π. Σκουρλέτη,  Γ. Κατρούγκαλου, N. Παρασκευόπουλου, Δ. Μάρδα, Τρ. Αλεξιάδη, Θεοδώρας Τζάκρη, Θ. Δρίτσα και των Ι. Μπαλάφα, Ι. Αμανατίδη, Θ. Πελεγρίνη, Σίας Αναγνωστοπούλου, Ράνιας Αντωνοπούλου, Θεανώς Φωτίου, ενώ οι κομματικοί θέλουν εκτός κυβερνήσεως όλους τους πασοκογενείς υπουργούς, ήτοι τους Π. Κουρουμπλή, Μάρκο Μπόλαρη, αλλά όχι τον (επίσης πασοκογενή) Χρ. Σπίρτζη, αφού είναι από τους«κολλητούς» του κ. Τσίπρα. Αρχισαν επίσης και οι πρώτες κομματικές γκρίνιες για τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Ι. Δραγασάκη, ο οποίος, όπως του καταλογίζουν, παραμένει αδρανής και δεν παίρνει πρωτοβουλίες. 

Τώρα το αν θα μπορέσει να πετύχει ριζικό ανασχηματισμό ο κ. Τσίπρας, χωρίς να του δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα, είναι μια άλλη ιστορία. Γιατί ίσως να μην το γνωρίζετε, υπάρχουν υπουργοί που ούτε καλημέρα λένε με άλλους υπουργούς ή με τους υφυπουργούς τους ή, αν συνεργάζονται με αυτούς, συνεργάζονται αναγκαστικά (παράδειγμα ο Ευ. Τσακαλώτος με τον Γ. Χουλιαράκη).


Το ερώτημα είναι: Θα ακούσει τα κομματικά στελέχη ο κ. Τσίπρας, την «αριστερή συνείδηση του κόμματος», όπως αυτοαποκαλούνται; Και αν τους ακούσει, ποιους θα βγάλει και ποιους θα βάλει; Γιατί αν θελήσει να σχηματίσει μια αμιγώς συριζαίικη κυβέρνηση (συνεργαζόμενη πάντοτε με τους ΑΝΕΛ), τότε θα πρέπει να ξεχαστεί η είσοδος στην κυβέρνηση των Φώτη Κουβέλη,Μαριλίζας Ξενογιαννακοπούλου και άλλων στελεχών της λεγόμενης 

.Η τραυματική σχέση Κράτους - Εκκλησίας

Η σχέση της πολιτικής εξουσίας με την Εκκλησία για ιδιοτελείς κομματικούς σκοπούς, είναι βαθιά προβληματική εδώ και πολλά χρόνια. Έχουμε παρακολουθήσει άπειρες φορές την προσπάθεια προσέλκυσης των πιστών από πολιτικούς μέσω του προσεταιρισμού διαφόρων εκπροσώπων της επίσημης Εκκλησίας. Ο καθένας, φυσικά και οι πολιτικοί δικαιούται να έχει τις θρησκευτικές πεποιθήσεις του, αρκεί να μην τις θυμάται στις εκάστοτε εκλογικές αναμετρήσεις ή ακόμα χειρότερα να τις "εμπορεύεται" για ψηφοθηρικούς λόγους.

Αυτός ο στενός εναγκαλισμός κρατικής και πολιτικής εξουσίας, με τους εκπροσώπους της Εκκλησίας δεν ωφελεί ούτε τη μία πλευρά ούτε την άλλη. Ζήσαμε στο πρόσφατο παρελθόν με την ιστορία των ταυτοτήτων μια διχαστική διαμάχη, που επαναλαμβάνεται έκτοτε με διάφορες αφορμές και προσχήματα, τραυματίζοντας και την Εκκλησία και το πολιτικό σύστημα.

Ουδείς αμφιβάλλει ότι η μεγάλη πλειοψηφία των ελλήνων έχει διαχρονικά ταυτιστεί με την Ορθοδοξία. Αυτή η προσωπική και πνευματική σχέση δεν μπορεί όμως να ταυτίζεται με την κρατική εξουσία. Ούτε πολύ περισσότερο μπορεί οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας να διεκδικούν, ως αναφαίρετο δικαίωμα τους, να επιβάλλουν κανόνες στη δημόσια ζωή ή στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Θα έπρεπε να είναι επίσης σαφές ότι θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα, όπως είναι η θρησκευτική ελευθερία, δεν λύνονται στις ευνομούμενες  κοινωνίες με δημοψηφίσματα, όπως άφησε να εννοηθεί χθες ο αρχιεπίσκοπος. Χρειάζεται προφανώς δημόσιος διάλογος, ψυχραιμία, νηφαλιότητα και όχι διχαστικές πολιτικές αντιπαραθέσεις, όπως αυτές που οδηγεί αναγκαστικά ένα δημοψήφισμα.


Οι κραυγές κάποιων παθιασμένων και ακραίων ιεραρχών, όπως και αντίστοιχα κάποιων πολιτικών δεν προσιδιάζουν στο ρόλο της Εκκλησίας, ούτε βοηθούν μια κοινωνία ήδη βαθιά τραυματισμένη και διχασμένη από την κρίση που βιώνει. Ας το αντιληφθούν όλοι προς το καλό και της Εκκλησίας και της Πολιτείας.

.Αγνώμονες στο Μπαρ "Πολιτικό Ναυάγιο"

Χρόνια πριν. Βράδυ σ' ένα μπαρ, στην Πλατεία Μαβίλη. Μουσική, ποτά - ακόμα τότε καθαρά. Παρέες ολιγομελείς. Εκτός από έναν μεσήλικα άνδρα, μονάχο του. Ο οποίος, κατά σύμπτωση, καθότανε στο διπλανό σκαμπώ και κοινωνούσε με ουίσκυ και νερό, ακριβώς όπως το τραγουδάει η Αρλέτα στο "Bar Το Ναυάγιο".


Και ο οποίος μια στιγμή γυρνάει και μου λέει : "Φίλε, η αχαριστία θα έπρεπε να είναι ποινικό αδίκημα". Για να επιστρέψει αμέσως μετά στην μοναξιά του. 

Το ύφος του μαρτυρούσε πόνο αλλά και πραγματισμό. Ποιος ξέρει από ποιές συμπληγάδες ανθρώπινης αγνωμοσύνης πάσχιζε να περάσει με καράβι το ποτήρι. Τον κέρασα ένα ποτό, ένευσε αμίλητος "στην υγειά σου" και συνεχίσαμε ο καθένας τη νύχτα του.

Αλλά ο "ποινικός κώδικας" του αγνώστου χαράχτηκε στην ψυχή μου. Τότε ήμουν νεαρός, στα χρόνια που ακολούθησαν είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω την ορθότητά του. Και να τον εφαρμόζω ανεπισήμως. 

Συνήθισα έκτοτε, σαν διασκεδαστική νοητική διαδικασία, σαν νοητός πρόεδρος δικαστηρίου, να "δικάζω" τις πάμπολλες, μικρές ή μεγαλύτερες αχαριστίες, αισθηματικές, οικογενειακές, επαγγελματικές, με τις οποίες βρισκόμουν αντιμέτωπος, είτε αφορούσαν εμένα προσωπικά είτε τον περίγυρό μου, με ποινές αντίστοιχες των ποινικών αδικημάτων.

Για παράδειγμα, "δέκα χρόνια κάθειρξη" για την κόρη στην οποία ο υπερήλικας, μόνος και αδύναμος πατέρας μεταβίβασε το σπίτι του, εκείνη το πούλησε την επόμενη εβδομάδα και όταν ήρθε ο αγοραστής, χωρίς να γνωρίζει, και τον βρήκε μέσα, η κόρη τού είπε "πέτα τον στο δρόμο και άδειασε το!". Ο αγοραστής αναστατωμένος του είπε "παππού όσο ζεις θα μείνεις εδώ " και τον άφησε φεύγοντας. Ο γεράκος πέθανε σε δέκα μέρες, "σκασμένος" από την πίκρα. Ποινή για φόνο εκ προμελέτης δίχως ελαφρυντικά, από άτομο ηθικά ιδιαζόντως απεχθές. 

Εκεί όμως που αντιλήφθηκα πλήρως γιατί, ενώ έχει ποινικοποιηθεί το να λοξοκοιτάξεις μια ξεφωνημένη τρανσέξουαλ ή το να αποκαλέσεις τους λαθροεισβολείς στην πατρίδα σου "λαθρομετανάστες", η αχαριστία παραμένει στο ποινικό απυρόβλητο ήταν όταν ήρθα σε επαφή με την πραγματική πολιτική, όχι τα γεγονότα που φιλτραρισμένα φτάνουν σαν ειδήσεις στη δημοσιότητα : γιατί οι περισσότεροι πολιτικοί θα ήταν φυλακή.

Η συνηθέστερη μορφή αχαριστίας στον πολιτικό κόσμο είναι αυτή που εκδηλώνεται απέναντι σ' εκείνους οι οποίοι παντοιοτρόπως τους βοήθησαν να ανέλθουν. Θα μου πείτε, η πολιτική δεν εμπεριείχε πάντοτε την προδοσία; Ναι, αλλά και εκεί υπερβαίνονται τα εσκαμμένα όταν η αχαριστία καθίσταται Ύβρις. 

Όσο δε πιο υψηλά τα κλιμάκια της εξουσίας, τόσο μεγαλύτερη η αχαριστία. Βλέπετε, για να ανέβεις ψηλά πατάς σε γερούς ώμους. Αλλά όταν ανέβεις, επιθυμείς ασπόνδυλους κόλακες και βαστάζους. 

Ξέρω, θέλετε ονόματα και διευθύνσεις. Και αποδείξεις. Οι νοούντες νοείτωσαν. Οι υπόλοιποι παρακαλώ να με συγχωρήσουν. Και να το εκλάβουν ως ένα αφηρημένο σχόλιο περί πολιτικής ηθικής, αφιερωμένο στη μνήμη του φίλου μου Βασίλη Ζήση. Εκείνος κι αν είχε να κλείσει κόσμο στη φυλακή με τυχόν ποινολόγιο για αχαριστία.

.

.

ZOGRAFOU NEW POLIS ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

.

.

Η ΛΙΣΤΑ ΙΣΤΟΛΟΓΙΩΝ ΜΟΥ ΖΩΓΡΑΦΙΩΤΗΣ ΕΔΩ

.

.

ΖΩΓΡΑΦΟΥ NEWS1 ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

.

.